Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
Wszelką korespondencję można składać:
▪ listownie na adres:
Powiatowy Urząd Pracy
ul. Jana Onufrego Zagłoby 2
12- 200 Pisz
▪ osobiście w Kancelarii Ogólnej w siedzibie Urzędu,
▪ pocztą elektroniczną na adres: olpi@praca.gov.pl
▪ faxem na nr telefonu (87) 42 52 440
▪ za pośrednictwem ePUAP
Załatwianie spraw telefonicznie:
Centrala telefoniczna Urzędu
Nr telefonu (87) 42 52 430
Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r, Nr 5, poz. 46).
Przyjmowanie i załatwianie spraw podlega również zasadom obiegu dokumentów określonym w Instrukcji Kancelaryjnej Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu.
Natomiast Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 902) precyzuje konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych.
Sprawy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Piszu rozpatrywane są według kolejności wpływu z zachowaniem terminów określonych w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
W celu uzyskania informacji o stanie sprawy indywidualnej prosimy o kontakt z poszczególnymi stanowiskami pracy Urzędu.
Informujemy, że Powiatowy Urząd Pracy w Piszu, nie udziela odpowiedzi na otrzymaną korespondencję, która nie spełnia wymogów określonych w:
- art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postepowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) który brzmi: „ podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres również w przypadku złożenia podania w postaci elektronicznej, i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych” oraz
- art. 63 § 3a ww. ustawy, który brzmi: „ Podanie wniesione na adres do doręczeń elektronicznych zawiera dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru”.
Terminy załatwienia spraw:
Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej obowiązane są załatwić sprawy bez zbędnej zwłoki. Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi dysponuje organ.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.
TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
Prawo składania skarg i wniosków do organów samorządu terytorialnego jest zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
W Powiatowym Urzędzie Pracy w Piszu w sprawach skarg i wniosków przyjmuje:
▪ Dyrektor lub Zastępca Dyrektora w poniedziałki od 8:00 do 14:00.
▪ Pracownicy - codziennie w godzinach pracy.
▪ Skargi i wnioski mogą być zgłaszane pisemnie lub ustnie do protokołu.
▪ Pracownik przyjmujący skargę lub wniosek wnoszony ustnie sporządza protokół z tej czynności zawierający:
- datę przyjęcia,
- imię i nazwisko i adres składającego,
- zwięzłe określenie sprawy,
- imię i nazwisko przyjmującego,
- podpis składającego.
▪ Skargi i wnioski wnoszone pisemnie przyjmuje Kancelaria Ogólna.
Skargi i wnioski wnoszone na piśmie powinny zawierać imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania ( siedziby) wnoszącego skargę lub wniosek.
Zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
PRZYJMOWANIE I OBIEG KORESPONDENCJI
1. Korespondencję przyjmuje Kancelaria Ogólna Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu, rejestrując ją w dzienniku korespondencyjnym.
2. Kancelaria Ogólna otwiera wszystkie przesyłki, z wyjątkiem adresowanych imiennie, które przekazuje adresatom,
3. Potwierdzenie otrzymania pisma kancelaria dokonuje na żądanie składającego pismo.
4. Przesyłki mylnie doręczone ( adresowaną do innego adresata) zwraca się bezzwłocznie dostawcy usługi pocztowej lub przesyła bezpośrednio adresatowi.
5. Na każdej wpływającej na nośniku papierowym korespondencji umieszcza się i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie pisma, lub (na korespondencji przekazywanej bez otwierania – na przedniej stronie kopert) pieczątkę wpływu określającą data otrzymania i wychodzący numer ewidencyjny z dziennika korespondencyjnego.
6. Przesyłki przekazane pocztą elektroniczną dzieli na:
- przesyłki adresowane na skrzynkę elektroniczną podaną w Biuletynie Informacji Publicznej oraz stronie internetowej PUP jako właściwą dom kontaktu z Urzędem;
- przesyłki adresowane na indywidualne adresy poczty elektronicznej;
- mające istotne znaczenie dla odzwierciedlenia przebiegu załatwienia spraw.
Przesyłki te rejestruje się, drukuje, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku oraz rejestruje się w dzienniku korespondencyjnym.
7. Przesyłki przekazane bezpośrednio na informatycznym nośniku danych rejestruje się, drukuje, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie oraz rejestruje się w dzienniku korespondencyjnym. W sytuacji gdy nośnik informatyczny stanowi załącznik do pisma przekazanego na nośniku papierowym wówczas odnotowuje się w rejestrze przesyłek wpływających informację o załącznik zapisanym na informatycznym nośniku danych.
8. Dyrektor Urzędu lub Zastępca Dyrektora dokonują dekretacji – wskazania osoby lub komórki organizacyjnej, wyznaczonej do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycję co do terminu i sposobu załatwienia sprawy.
SPOSÓB ZAŁATWIANIA SPRAW W FORMIE ZAŚWIADCZEŃ
Powiatowy Urząd Pracy w Piszu wydaje zaświadczenia zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego:
- na żądanie osoby ubiegającej o zaświadczenie, ze względu na swój interes prawny wymagający urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego,
- jeżeli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu wymaga przepis prawa.
Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni.
Zaświadczeniem potwierdzane są fakty albo stan prawny wynikający z prowadzonych przez Urząd ewidencji, rejestrów i innych danych będących w posiadaniu Urzędu.
Wystawienie zaświadczenia określonej treści może być w uzasadnionych przypadkach poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, którego zakres może wynikać nie tylko z żądania osoby zainteresowanej, lecz również z oceny możliwości jego spełnienia przez Urząd.
Zaświadczenia nie wystawia się w przypadku:
- braku interesu prawnego osoby ubiegającej się o zaświadczenie,
- niewłaściwości organu, do którego skierowano żądanie,
- gdy nie można spełnić żądania odnośnie treści zaświadczenia.
SPOSÓB ZAŁATWIANIA SPRAW INFORMACYJNIE
Sprawy nie wymagające wydania decyzji lub zaświadczenia są załatwiane informacyjnie:
- pisemnie – na żądanie osoby zainteresowanej, np.: wyjaśnieniem obowiązujących przepisów z zakresu realizowanych zadań przez Urząd,
- ustnie - na zgłaszane bieżące zapytania ustne.