Ponowne wykorzystywanie

Podstawowym celem ustawy z dnia 11 sierpnia  2021 r. o otwartych danych

 

i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora  publicznego było wprowadzenie do krajowego porządku prawnego trybu oraz zasad ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, które zostały określone w pkt 13 preambuły dyrektywy 2019/1024  Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2019 r., wg której „Jednym z podstawowych celów ustanowienia rynku wewnętrznego jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi usług i produktów w całej Unii oraz w państwach członkowskich. Informacje sektora publicznego lub informacje gromadzone, produkowane, reprodukowane i rozpowszechniane przy okazji wykonywania zadań publicznych lub świadczenia usług w interesie ogólnym są ważnym materiałem wyjściowym dla produktów i usług związanych z treściami cyfrowymi, a wraz z rozwojem zaawansowanych technologii cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, technologie rozproszonego rejestru i Internet rzeczy, i staną się jeszcze ważniejszym ich zasobem. Zasadnicze znaczenie będzie mieć w tym kontekście także szeroki transgraniczny zasięg geograficzny. Oczekuje się, że zwiększone możliwości ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego między innymi pozwolą wszystkim unijnym przedsiębiorcom, w tym mikroprzedsiębiorstwom i MŚP, a także społeczeństwu obywatelskiemu, na wykorzystywanie ich potencjału oraz przyczynią się do rozwoju gospodarczego
i tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy oraz ich ochrony, w szczególności
z korzyścią dla lokalnych społeczności, oraz do realizacji ważnych celów społecznych, takich jak odpowiedzialność i przejrzystość.”

Zasady oraz tryb ponownego wykorzystywania informacji publicznej, także w formie otwartych danych określone zostały w ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r.
o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora  publicznego.

Przez informację sektora publicznego należy rozumieć każdą treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będącej w posiadaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu. Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć wykorzystywanie przez użytkowników  informacji sektora publicznego (osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, która ponownie wykorzystuje informacje sektora publicznego),
w jakimkolwiek celu, z wyjątkiem wymiany informacji sektora publicznego między podmiotami zobowiązanymi wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych.

Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego

Każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego udostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu lub
w portalu otwartych danych lub na wniosek.

Warunkiem ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego udostępnionej na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu jest przestrzeganie:

  1. obowiązku poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji publicznej, podanie pełnej nazwy Powiatowego Urzędu Pracy
    w Piszu
    ;
  2. obowiązku informowania o tym że informacja została przetworzona, modyfikacji uległa jej treść;
  3. zamieszczania przypisów informujących o źródle pochodzenia informacji;
  4. poinformowanie, iż organ zobowiązany do udostępnienia informacji sektora publicznego, nie ponosi odpowiedzialności za jej przetworzenie, dalsze udostępnianie i wykorzystywanie zgodnie z poniższym:

Powiatowy Urząd Pracy w Piszu nie ponosi odpowiedzialności za:

  1. przetworzenie informacji przez podmioty trzecie;
  2. ponowne wykorzystywanie udostępnionej lub przekazanej informacji sektora  publicznego w sposób naruszający obowiązujący porządek prawny.

Powiatowy Urząd Pracy w Piszu ponosi odpowiedzialność wyłącznie za przekazywane informacje i ich aktualność jedynie w pierwotnej formie i według stanu na dzień jej udostępnienia. Nie ponosi natomiast odpowiedzialności za ponowne wykorzystywanie udostępnionej lub przekazanej na wniosek informacji sektora publicznego w sposób naruszający obowiązujący porządek prawny, a także za rezultaty przetworzenia ponownie wykorzystywanej informacji sektora publicznego.

Informacja o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

Informacja sektora publicznego  wytworzona w Powiatowym Urzędzie Pracy w Piszu jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania, co do zasady, bezpłatnie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego, Urząd może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji  w sposób wskazany we wniosku wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Ustalając wysokość opłaty, uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób i w określonej formie, a także inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków
o ponowne wykorzystywanie, które mogą mieć wpływ na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio związanych
z przygotowaniem i przekazaniem informacji publicznej celem ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.

W przypadku umożliwienia ponownego wykorzystywania, w sposób stały
i bezpośredni w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych
i przechowywanych w systemie teleinformatycznym, wnioskodawca zobowiązany może zostać do uiszczenia opłaty uwzględniającej koszty wynikające z dostosowania systemu teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji wniosku o ponowne wykorzystywanie.

Wysokość opłat za nośniki, na których udostępniana jest informacja publiczna
w związku ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia:

  1. koszt kserokopii/wydruku oraz koszt skanu (w przypadku konieczności uprzedniego skopiowania dokumentu w związku z przygotowaniem do zeskanowania) :
    a) czarno-białej/czarno-białego w formacie A-4 - 0,20 zł/odbitka,
    b) czarno-białej/czarno-białego w formacie A-3 - 0,30 zł/odbitka;
  2. koszt kserokopii/wydruku:
    a) kolorowej/kolorowego w formacie A-4 - 0,40 zł/odbitka,
    b) kolorowej/kolorowego w formacie A-3 - 0,60 zł/odbitka;
  3. zapis na jednej płycie CD-ROM, DVD wraz z nośnikiem – 3,00 zł;
  4. zapis na pendriv’ie wraz z nośnikiem – 30,00 zł.

Nr rachunku bankowego Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu: 79 9364 0000 2002 0836 7015 0001, na który należy wnieść opłatę za usługę, po uprzednim wskazaniu wysokości przez pracownika Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu.

Zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek:

W celu uzyskania informacji sektora publicznego do ponownego wykorzystywania, która nie została udostępniona na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu lub w portalu danych lub została udostępniona w innym systemie teleinformatycznym i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano
o braku takich warunków lub opłat lub będą wykorzystywane na warunkach innych niż zostały dla tych informacji określone, wnioskodawca na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego składa wniosek, zawierający
w szczególności:

  1. nazwę podmiotu zobowiązanego;
  2. informację o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub  formie wskazanej we wniosku;
  3. wskazanie informacji sektora publicznego, które będą ponownie wykorzystywane, a jeżeli już są udostępniane lub zostały przekazane, warunki ponownego wykorzystywania, na jakich ma być ponownie wykorzystywane, oraz źródło udostępniania lub przekazania;
  4. wskazanie celu ponownego wykorzystywania, w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów, usług;
  5. wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego,
    a w przypadku postaci elektronicznej - także wskazanie formatu danych;
  6. wskazanie: sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie są udostępniane lub nie zostały przekazane w inny sposób, albo sposobu  
    i okresu dostępu do informacji gromadzonych i przechowywanych w innym niż Biuletyn Informacji Publicznej systemie teleinformatycznym.

Wypełniony wniosek można złożyć w Kancelarii Ogólnej Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu, lub za pośrednictwem poczty albo mailowo na adres: olpi@praca.gov.pl. Ewentualnie można  skorzystać z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu na platformie ePUAP.

Wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli wniosek nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, wnioskodawca zostaje poinformowany o przyczynach opóźnienia oraz
o terminie, w jakim wniosek zostanie rozpatrzony, przy czym nie dłuższym niż
2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

Informacja o przysługujących środkach prawnych w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego oraz prawie do sprzeciwu.

W przypadku wydania decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od decyzji o  warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie,
w zakresie nieuregulowanym ustawą o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Wnioskodawcy służy odwołanie od decyzji do ministra właściwego do spraw informatyzacji za pośrednictwem tutejszego Urzędu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie  stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z tym, że przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi.

Prawo do dostępu do informacji sektora publicznego  podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych
i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego (art. 6 ustawy).

Wytworzył:
Udostępnił:
Rafał Wierzbicki
(2022-05-18 12:23:43)
Ostatnio zmodyfikował:
Rafał Wierzbicki
(2022-06-15 15:40:26)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki